Tento jednoduchý přípravek byl vyroben na ovládání motorků doplněných na jeřáb a jiné samohyby ze stavebnice Merkur. Při rozhodování, zda použít na ovládání jednočipový mikroprocesor nebo relátka, zvítězila volba relátek - ta má doma v šuplíku každý.
Na obrázku č.1 je schéma zapojení přípravku (pro rozdílnost relátek není nakreslena deska plošných spojů) na ovládání tří stejnosměrných motorků. Napájecí napětí může být jak střídavé, tak stejnosměrné; jeho velikost volíme dle napájecího napětí motorků. Napájecí napětí je přivedeno na diodový můstek D1-D4. Pokud je střídavé, můstek napětí usměrní. Pokud je stejnosměrné, aspoň odpadá nutnost přemýšlet, kde bude na vstupních svorkách kladné a kde záporné napětí, čímž je zamezeno přepólování a zničení IO1. Z diodového můstku je napětí přivedeno na stabilizátor IO1, který stabilizuje napětí na hodnotu 5V=. Toto napětí již napájí cívky relátek RE1 až RE6, které jsou ovládány tlačítky TL1 až TL6. Cívky relátek RE1 - RE6 jsou blokovány diodami D5 - D10. Klidové kontakty relátek RE1 - RE6 jsou společně propojeny a připojeny na záporný pól. Pracovní kontakty relátek jsou společně propojeny, jejich společný bod je označen "C" a je připojen na kladný pól, a to buď do bodu "A", pokud máme použité motorky na stejné napájecí napětí jako máme napětí v bodě "A", nebo do bodu "B", pokud chceme napětí 5V=. Já jsem použil motorky Gonio s řemeničkou a podestou. Středové kontakty RE1 - RE2 napájejí a mění smysl otáček motoru M1, středové kontakty RE3 - RE4 napájejí a mění smysl otáček motoru M2, středové kontakty RE5 - RE6 napájejí a mění smysl otáček motoru M3. Motory M1 - M3 mají naletovány odrušovací kondenzátory C3 - C5. Tlačítka TL1 - TL6 mají vždy dvě stejnou barvu hmatníku pro lepší orientaci.
Tlačítka TL1 - TL2 ovládají motor M1, tlačítka TL3 - TL4 ovládají motor M2, tlačítka TL5 - TL6 ovládají motor M3. Stiskem tlačítka TL1 sepneme relé RE1, střední kontakt se překlopí a sepne pracovní kontakt RE1. Tím se přivede kladné napětí na vývod motoru M1, druhý vývod motoru je připojen středovým kontaktem na záporný pól a motor se točí jedním směrem. Stiskem tlačítka TL2 se sepne relé RE2 a motor M1 se točí opačným směrem. Pokud stiskneme obě tlačítka TL1 a TL2 současně, motor M1 se zastaví, protože má na obou vývodech kladné napětí. To samé se stane, pokud žádné tlačítko stisknuté není - v tom případě jsou oba vývody na záporném pólu, takže se motor zastaví. Stejně se ovládají i zbylé motory M2 a M3.
Uvedené součástky zakoupeny v EZK
Bližší informace:
Tel.: +420 607 405 007
Praktická Elektronika A Rádio 08/2008