int 21h

Časopis pro programátory,
kteří se nebojí podívat kódu pod kůži

Int21h je společný projekt několika nadšenců, které baví programování podle "staré školy": přímé ovládání hardwaru, pečlivá optimalizace algoritmů, šťourání v systémech a podobně. Prostě takové retro.

S nápadem založit internetový časopis přišel BOby někdy kolem roku 2005 (přesně už si to nepamatuju). Na adrese int21h.ic.cz zpočátku vycházel formou měsíčníku. Někdy koncem roku 2006 se přešlo na redakční systém s možností plynulého přidávání článků. Nadšení nám vydrželo zhruba do roku 2011, od té doby je z časopisu víceméně archiv. V lednu 2015 jsme se přestěhovali sem a funkci admina přebírá Mircosoft, což sice není žádná výhra, ale aspoň je jisté, že Int21h jen tak nezmizí ze světa :-).

Kdyby náhodou někoho (a tím nemyslím jenom "zavedené" autory) napadlo napsat nový článek, směle do toho! Tady jsou podrobnosti.

Původní podmínky stále platí: veškerý obsah tohoto webu může být zveřejněn, tisknut nebo použit pouze s uvedením původního autora a odkazu na tento web. Autoři nenesou zodpovědnost za případné zneužití uvedených informací.

BOby

Formát BMP - rozkódování formátu BMP s počtem barev 2, 16, 256 a jednoduchá emulace 16M
Popis knihovny AA-lib - přibližuje programátorům úžasnou ascii-art knihovnu AA-lib
Grafické efekty v pascalu - algoritmy nejznámějších efektů: sníh, hvězdy, oheň, plazma
Programování v Bashi - základy programování v interpretru Bash
N-tá odmocnina čísla X - řešení programátorského problému, implementace v pascalu
GUI pod pascalem - nejen assemblerem živ je člověk: GTK
Paleta v 16barevném módu - pozor na indexy
SDL místo 0013h - seznámení s knihovnou SDL pro C + hodně příkladů
Používání knihoven v Linuxu - statické a dynamické knihovny s GCC
Procesy a signály - první díl seriálu o pokročilejším programování na unixových systémech
Vlákna v linuxu - popis práce s vlákny v C
Informační systémy v linuxu - jak získávat offline informace

Osobní adresář s dalšími texty a soubory

--==[FReeZ]==--

Dynamické knihovny v pascalu - používání DLL

Jasco

Základy Pythonu - základy programovacího jazyka Python

JIVA

DOS v prohlížeči - jak přes Jdosbox spustit dosovský program přímo z internetu

kdoasi

Jak napsat pěkný zdroják v Pascalu - doporučená úprava zdrojových textů

Laaca

Nastavování VESA režimů - zaměřeno na aktivní vyhledávání videomódů a nastavování obnovovací frekvence monitoru
Kouzla s textovými módy VGA - práce s textovými módy v Pascalu
Méně známé konstrukce v Turbo Pascalu: 1. díl
Geometrie přímky - trocha geometrie v pascalovské praxi
Uložení animace do jediného obrázku - návod od zkušeného vývojáře her :)
Basic dnes - jak se vyvíjí tento starý programovací jazyk
Zajímavý editor: SetEdit - popis skvělého OpenSource editoru
Překladače pascalu - přehled alternativních kompilátorů
Patch pro XP - řešení problému s pascalem ve win XP a 2000
DOS a chráněný režim: 1. díl - jak používat a kdy se starat o protected mode
Použití časovače - obsluha časovače pro animaci a řízení zpoždění ve hrách
Použití MMX v Turbo pascalu - využití technologie MMX pod Turbo Pascalem 7
DOS a chráněný režim: 2. díl - pokračování seriálu vysvětlující práci chráněného režimu
Bublifuk turbo - zrychlení standardního třídicího algoritmu
10h rad programátorům v Turbo pascalu - několik zajímavých rad pro pascalisty
Úvod do grafické knihovny VenomGFX - vysvětlení využívání knihovny
Řetězcové typy v pascalu - jak si vylepšit práci z řetězci
Plynulá animace pomocí unitu Graph - na animace jinak
Rozbor příkazového řádku - příkazový řádek is not dead! (Jak vidno)
Roztažení textu - pomozte felákovi Jedná se o algortimus na roztažení textu do určité šířky
První dojmy z Freepascalu v2.0.4 - recenze na kompilátor
Výstup textu pomocí VenomGFX - další díl o grafické knihovně
Převod malých/velkých písmen - pascalovské funkce na změnu velikosti písmen i v různých kódováních
Opravdový DOS - jak poznáme ten pravý a nefalšovaný?
Učebnice pascalu od T. Hály - recenze
Klávesnice od A do Z
Jak v pascalu na soubory - všechno o práci se soubory v pascalu: standardní metody i objektové postupy pomocí streamů
Detekce tiskárny - jak autodetekovat zařízení připojená k paralelnímu portu
Množiny v pascalu - jak fungují množiny uvnitř a jak toho využít
Vyhodnocování matematických výrazů (parser) - jak spočítat matematický výraz zadaný na klávesnici uživatelem
Méně známé konstrukce v Turbo pascalu: 2. díl - volné pokračování článku napsaného před dvěma lety
Pseudopole v pascalu - jak deklarovat pole, která ve skutečnosti nejsou poli
Jak na diskové oddíly aneb FDisk v pascalu - jak proscanovat pevný disk a najít na něm všechny oddíly a detekovat souborové systémy - i ty, které DOS nevidí a nepřidělil jim písmeno disku
Abecední řazení - přirozené řazení, řazení v abecedě s národními znaky a se spřežkou CH

Laacovy články můžete najít také na této stránce, novinky hledejte pouze tam.

Martin Lux

Assembler v TP7 a FP - vysvětlení rozdílů a výhod assemblerů v TurboPascalu 7.0 a FreePascalu
Stručný popis objektově orientovaného programování - metody OOP v pascalu
Optimalizace programů v Pascalu - 200+4 rad z vlastních zkušeností a z dlouholeté praxe
Joystick v Pascalu - první část seriálu o efektivním programování her
Grafický režim v TP7 a FP - 1 - druhá část seriálu o hrách, tentokrát o grafice
Grafika v Turbo Pascalu 7 - 2 - pokračování seriálu o grafice v TP7
Grafický režim v TP7 a FP - 3 - vícebarevné obrázky a 3d grafika
Grafické formáty a práce s jejich daty pod TP7 - další díl seriálu: jednouduché BMP a vytvoření vlastního formátu
Grafika pod Free Pascalem - Linear FrameBuffer, využívaní cizých jednotek, Graph, WinGraph, SD, DirectDraw... další díl
Sériový a paralelní port - první díl o komunikaci mezi počítači
Síťové protokoly v pascalu - druhý díl o komunikaci mezi počítači
Vlákna ve FreePascalu - komunikace, tentokrát mezi procesy
Využívání skriptů v levelech pro hry - oddělení enginu od ostatních komponentů výrazně zpřehledňuje kód!
Práce s HDD, RAM a CD-ROM - bohatší programování paměti, přístupu na disk a ovládání Audio CD-ROM
Programování operačního systému - co to obnáší napsat si vlastní "operační systém"
Teorie o zvukových formátech - ovládání soundblasteru, první díl
Využití zvukové karty Sound Blaster - ovládání soundblasteru, druhý díl
Hraní a nahrávání přes zvukovou kartu - ovládání soundblasteru, třetí díl
Spouštění textových aplikací pod grafickým OS - jak spouštět textové aplikace pod grafickým operačním systémem nebo nějakou nadstavbou
Multimédia v Pascalu pro pokročilé - volné pokračování seriálu o grafice
Klávesnice a myš v Pascalu - pokračování dílu o klávesnici a myši
Multimédia pomocí LX5 Suite (+BASS) - druhý díl seriálu o grafice
Multimédia za použití Jedi SDL (a FMOD) - dokončení seriálu o grafice v pascalu
Překladač k vlastnímu OS - jakési volné pokračování seriálu o operačním systému

Mircosoft

O vese - SVGA grafika a assembler pro začátečníky
Generování náhodného bludiště
Algoritmus plechovky - nejjednodušší algoritmus pro vyplnění nepravidelné oblasti na obrazovce
Beztypové pole s proměnnou velikostí prvku - jak na to v pascalu
Maticová transformace souřadnic v rovině (2D) - trocha matiky, abychom nezakrněli
Úprava napájecího konektoru u NB Olivetti 910T - historicky první článek o hardware na int21h
Ergonomie softwaru - nejen hadrware by měl být jůzr-frendly
Hledání nejkratší cesty - jak najít optimální cestu z bodu A do bodu B na 2D mapě s různorodým terénem
Plechovka turbo aneb řádkový floodfill - tentokrát opravdu prakticky použitelná varianta výplně
Záludnosti a pasti - postřehy z praxe v TP a na PC obecně
Oprava klávesnice notebooku - hardware tu bude vždycky a občas je potřeba podívat se mu na zoubek
Co je to mainframe? - malý úvod do světa velkých počítačů
Oprava displeje notebooku - co dělat, když nám displej začne poblikávat
Hraní s monitorem - ne každá oprava se podaří, ale z každé se dá něco naučit

Další Mircosoftovy texty najdete v sekci Návody.

Zmije

AThelp 1.0 v HTML - včetně převodního programu v C


Technické poznámky k nové verzi int21h:

Reklamy: